The Anthropophagic Studio: Towards a Critical Pedagogy for Interaction Design

Artigo publicado no periódico Digital Creativity em 2020.

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VAN AMSTEL, Frederick M.C.; GONZATTO, Rodrigo Freese. The Anthropophagic Studio: Towards a Critical Pedagogy for Interaction Design. Digital Creativity, 2020. Disponível em: <http://doi.org/10.1080/14626268.2020.1802295>

RESUMO 

Abstract: The design studio is the standard approach for interaction design education in the Global North. Nevertheless, in the Global South, this approach is not directly applicable due to authoritarian educational systems founded on colonialist ideologies. This research reports on an attempt to appropriate the design studio and fundamental interaction design concepts in Brazil. Following the anthropophagy tradition of hybridization, the foreign concepts were not rejected but devoured and digested together with Global South concepts, such as radical alterity, mediation, and oppression to form what we call the anthropophagic studio. The process gradually revealed to students and researchers the role of interaction design in reproducing other historical oppressions beyond colonialism. This finding points to the need for a critical pedagogy that can aptly tackle technology-mediated oppression.

Keywords: design studio, interaction design education, anthropophagy, critical pedagogy, cultural studies.

Resumo (tradução livre): O estúdio de design é a abordagem padrão para a educação de design de interação no Norte Global. No entanto, no Sul Global, esta abordagem não é diretamente aplicável devido a sistemas educacionais autoritários baseados em ideologias colonialistas. Esta pesquisa relata uma tentativa de apropriação do estúdio de design e dos conceitos fundamentais do design de interação no Brasil. Seguindo a tradição da hibridização da antropofagia, os conceitos estrangeiros não foram rejeitados, mas devorados e digeridos junto com os conceitos do Sul Global, como alteridade radical, mediação e opressão para formar o que chamamos de estúdio antropofágico. O processo gradualmente revelou a estudantes e pesquisadores o papel do design de interação na reprodução de outras opressões históricas além do colonialismo. Essa descoberta aponta para a necessidade de uma pedagogia crítica que possa enfrentar adequadamente a opressão mediada pela tecnologia.

Keywords: estúdio de design, educação em design de interação, antropofagia, pedagogia crítica, estudos culturais.